پروژه ها

نهاد ها

راهنما

وبلاگ

پروفایل

search

برخی از نهاد های اجتماعی فعال در ایران

blog

  • موسسات خیریه:

موسسه خیریه نوعی کسب و کار است که معمولا نهادی مردمی است و هدف اصلی آن کمک به نیازمندان، سالمندان، بیماران ، کودکان کار، زندانیان غیر عمد ، کمک به جوانان برای ازدواج و اشتغال، کمک برای ساخت خانه، مسجد، مدرسه، و انجام کارهای بشر دوستانه و … است. 

موسسات خیریه در بستر کارماران می توانند صندوق ویژه اشتغال خود را راه اندازی کنند، از خیرین و حامیان حوزه اشتغال، حمایت مالی دریافت کنند، کسب و کارهای مرتبط با مددجویان را به کارماران متصل نمایند و از طریق ابزارهای کارماران به توانمند سازی اصولی کسب و کارها کمک کنند. همچنین با تامین مالی مبتنی بر قرض الحسنه کارآفرینان از طریق صندوق خود (کیف پول دیجیتال) به کسب و کارهای آن ها رونق بخشند.

  • مساجد:

مسجد مکان عبادت خدا و خواندن نماز است و  غالباً برای عبادت جمعی و فعالیت‌های دینی گروهی استفاده می‌شود و مهم‌ترین عبادتی که در آن به جا می‌آورند، نماز جماعت است.

مسجد علاوه بر کاربرد عبادی، کارکردهای اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، سیاسی، آموزشی و قضایی برای مسلمانان داشته که برخی از این کارکردها تاکنون باقی مانده است.

برخی از سنت های حسنه رایج در مساجد، عبارت اند از سنت قرض الحسنه، وقف، انفاق، جمع آوری صدقات، آموزش کسب روزی حلال، دریافت خمس و زکات و...

رسانه مساجد و به تعبیر دقیق تر منبر مسجد یکی از مهمترین و مورد اعتمادترین رسانه موجود در هر اجتماعی است. 

مساجد در بستر کارماران می توانند همچون یک شتابندهنده توانمند در کنار کسب و کارها ایفای نقش نمایند. محل و مکان مسجد برای رشد کسب و کارها، حضور کاسبان و فعالان اقتصادی با تجربه برای انتقال تحجربیات و ارائه مشورت به صاحبان کسب و کار، تامین مالی در قالب قرض الحسنه، وقف و انفاق، ایجاد بازارچه های محلی و فروش کالاهای مورد حمایت مسجد، آموزش اصول دینی و فنی کسب و کارها در فضای مسجد و ده ها خدمت دیگر از جمله خدماتی است که مساجد می توانند با مشارکت همگانی با ابزار های موجود در سامانه کارماران به این امر مهم دست یابند.

  • هیئت های مذهبی:

هیأت مذهبی، تشکیلاتی است مردمی، متشکّل از اعضایی شامل جوانان، میانسالان و کهن سالان، زن و مرد که اساساً با محوریت هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنّت عزداری در ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، تحت ساختار منسجم مردمی به صورت تشکیلاتی و یا غیر تشکیلاتی، با روال اجرایی برنامه های هفتگی، ماهانه، فصلی و یا سالانه فعّالیت می نماید.

هیئت های مذهبی دارای کارکرد های دیگری نیز هستند. فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، امدادرسانی در شرایط بحرانی همچون سیل و زلزله، جمع آوری نذورات و کمک های مردمی و دستگیری از افراد نیازمند، کمک به ازدواج و اشتغال جوانان و ده ها خدمت دیگر از جمله اقدامات فرعی هیئت های مذهبی است.

بسیاری از افراد هیئتی، در کنار تجمع به منظور عزاداری، شبکه ارتباطی موثری را شکل می دهند. این ارتباطات گاها جنبه های اقتصادی و کسب و کاری دارد و می تواند فرصتی باشد تا هیئت ها در عرصه توانمند سازی کسب و کارها و ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کنند.

کارماران برای مدیریت نذورات و کمک های مردمی در زمینه اشتغال، آموزش وتوانمند سازی افراد، جمع آوری کمک و حمایت برای کسب و کارهای افراد حاضر در هیئت و حتی کمک به اقتصاد هیئت، بستری را مهیا کرده که هیئت های مذهبی به عنوان یک نهاد اجتماعی فعال می توانند بر کسبو کارها نظارت کنند، مشکلات آن ها را مرتفع و برای کمبود مالی آن ها از طریق صندوق(کیف پول دیجیتال) به کسب و کار ها قرض دهند.


برچسب‌ها: