1. تامین مالی جمعی چیست؟ بالا ↑

     

    تامین مالی جمعی یا همان کراودفاندینگ مدلی است که قدرت شبکه های اجتماعی و اینترنت را برای جمع آوری حمایت های مالی و حل مشکلات دیگران به کار می گیرد. کراودفاندینگ از سرمایه های کوچکِ تعداد زیادی از افراد برای تامین مالی کسب و کارهای جدید استفاده می کند. شاید خیلی از افراد نتوانند سرمایه بزرگی در اختیار کسب و کارها قرار دهند اما استفاده از کمک های کوچک و بیشمار هم می تواند به همان اندازه قدرتمند و اثربخش باشد.

    تامین-مالی-جمعی

     

    این مدل از طریق رسانه های اجتماعی و وبسایت های کراودفاندینگ به راحتی به شبکه های بسیار بزرگی از مردم دسترسی پیدا می کند و سرمایه گذاران و کارآفرینان را به یکدیگر مرتبط می سازد. از این رو کراودفاندینگ این پتانسیل را دارد که دامنه سرمایه گذاران را فراتر از حلقه نزدیکان، شرکت های VC و روش های قدیمی سرمایه گذاری تعریف کند.

    در سال‌های اخیر تامین مالی جمعی دنیای جذب سرمایه سنتی را متحول ساخته و موانع میان نیاز به سرمایه و سرمایه‌های موجود را برداشته است. تامین مالی جمعی امکان کمک مستقیم به نیازمندان و همراهی با دیگر افراد در این حمایت را فراهم کرده است.

     

    انواع تامین مالی جمعی عبارتند از:

    کرادفاندینگ مبتنی بر اهدا: افراد مبالغی را به منظور حمایت از طرح‌‌ها، ‌فعالیت‌‌ها و برنامه‌‌‌هایی که تمایل به حمایت از آن‌ها دارند اختصاص می‌دهند. از نمونه‌‌‌های‌ این روش تأمین مالی مدرسه‌سازی و پروژه‌های محرومیت‌زدایی است.

    کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش: افراد به منظور دریافت پاداش، جایزه، کالا یا خدمات در‌ آینده به سرمایه پذیر کمک می‌کنند. به عنوان مثال به ازای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیر اولین محصول تولیدی را بدون دریافت پول در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

    کرادفاندینگ مبتنی بر سهام: افراد به ازای دریافت بخشی از سهام به طور مستقیم یا غیرمستقیم در شرکت درحال تأسیس و نوپا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    کرادفاندینگ مبتنی بر وام: این نوع که در برخی ادبیات به آن وام دهی فرد به فرد نیز گفته می شود سرمایه جمعی را در قالب وام به قرض گیرنده می‌دهد. بازپرداخت این وام می‌تواند همراه با بهره باشد.

    تامین مالی جمعی

     

     

     

     


  2. ضمانت اجتماعی بالا ↑

     

    ضمانت اجتماعی در تامین مالی جمعی مبتنی بر قرض گروهی
    کارافرینان با دارایی کم و افرادی که درآمدشان معمولا از فعالیت­ های اقتصادی غیررسمی است، معمولا در تامین مالی به روش سنتی به مشکل می ­خورند. این افراد به دلیل سابقه مالی ضعیف و عدم وجود اطلاعات شفاف در مورد خودشان و کسب ­­و کارشان نمی ­توانند توان بازپرداخت اقساط خود را به بانک ثابت کنند. به این مشکل عدم تقارن اطلاعات می ­گویند.
    موسسات تامین مالی خرد (MFIs) به این دسته از کارآفرینان کمک می­ کند تا بر اساس وثیقه ­اجتماعی بتوانند برای پروژه­ ها و کسب ­و ­کار­های خود تامین مالی کنند. این موسسات برای تامین مالی از اطلاعاتی استفاده می­ کنند تا اعتبار متقاضیان را ارزیابی کنند. وام گرفتن گروهی با مسئولیت مشترک یکی از ابزار­های موثر برای حل مشکل نامتقارن بودن اطلاعات است. چراکه به اعضای گروه قرض­ گیرنده این انگیزه را می ­دهد که از همبستگی اجتماعی خود برای ارزیابی، نظارت و تضمین پرداخت اقساط هم­گروهی­ های خود استفاده کنند. این همبستگی اجتماعی که نشانی از سرمایه اجتماعی است و امکان همکاری جمعی اعضای گروه  را فراهم می­کند، این اجازه را به گروه می ­دهد تا در بازپرداخت اقساط و دنبال کردن اهداف یکدیگر مشارکت داشته باشند.
    افراد برای حفظ سرمایه اجتماعی خود سعی می­ کنند ارزش­های اخلاقی خاصی را برای انتخاب همگروهی در نظر بگیرند. به دلیل مسئولیت همه اعضای گروه در پرداخت قرض گروهی، اعضا از سرمایه اجتماعی خود برای شناسایی و  ضمانت استفاده می­کنند که به نوعی وثیقه اجتماعی را به وجود می ­آورد. عضوی از گروه که قرض خود را پرداخت نکند، علاوه بر از دست دادن اعتماد همگروهی­ های خود، به طور غیر مستقیم اعتبار اجتماعی خود را در منطقه اش نیز از دست می ­دهد. بنابراین جریمه اجتماعی برای عدم بازپرداخت اقساط می ­تواند سنگین باشد. مشاهدات تجربی حاکی از این است که گروهی که اعضای آن در منطقه جغرافیایی مشابهی زندگی می­ کنند عملکرد بهتری در بازپرداخت قرض گروهی دارند. این موضوع خصوصا در مناطق روستایی که ارتباطات اجتماعی قوی­تری بین خودشان وجود دارد اهمیت پیدا می­ کند. همچنین وقتی نماینده گروه به طور مرتب از کار اعضای گروه ملاقات می­ کند، احتمال بازپرداخت قرض گروهی بیشتر است. تعداد ملاقات­های گروهی نیز اثر مثبتی دارد.
    در تحقیقی در هند مشخص شده است که ملاقات­های منظم گروه باعث تبادل اطلاعات و قوی­تر شدن همبستگی اجتماعی بین اعضا می­شود. همبستگی بیشتر به معنای هزینه بیشتر جریمه اجتماعی عدم بازپرداخت قرض است. نتایج تحقیقات نشان می ­دهد که وثیقه اجتماعی در مناطق روستایی عملکرد بهتری دارد. دلیل این موضوع این است که افراد در مناطق روستایی شناخت و شبکه ارتباطی قوی­تری بین خودشان دارند.
     

  3. مطالعه موردی- لندینگ کلاب بالا ↑

     

    لندینگ کلاب چگونه عمل میکند؟ 

    لندینگ کلابیک پلتفرم تامین مالی جمعی مبتنی بر قرض است که قرض ­دهنده و قرض ­گیرنده را به هم متصل می ­کند و راحت تر، شفاف­تر، کاراتر و دوستانه تر از بانک عمل می کند. این پلتفرم در سال 2007 تاسیس شده است و از آن زمان تاکنون به میلیون­ ها نفر کمک کرده است تا از پس بدهی های خود بربیایند، کسب­و­کار­های کوچک خود را رشد دهند و یا برای آینده خود سرمایه گذاری کنند. لندینگ کلاب بزرگترین بازار اعتباری آنلاین در امریکا است و تاکنون بیش از 44 میلیارد دلار وام داده است. از طریق این پلتفرم بیشتر از 2.5 میلیون وام گرفته ­اند و بالای 195 هزار نفر وام داده اند.

    در این پلتفرم وام گیرندگان می­ توانند در کمتر از هفت روز تا سقف 40 هزار دلار وام بگیرند و به صورت ماهانه آن را بازپرداخت کنند. معمولا فرآیند دریافت وام کمتر از یک هفته طول می­ کشد و افراد می­ توانند تمام مراحل را به راحتی در خانه انجام دهند. فرآیند کلی به این صورت است که فرد درخواست وام می ­دهد. پس از آن چند پیشنهاد وام به او داده می ­شود. در هر پیشنهاد وام، مقدار وام، نرخ بهره، مدت بازپرداخت و ... مشخص شده است. پس از انتخاب نوع وام، اطلاعاتی برای اعتبارسنجی متقاضی از وی خواسته می­ شود مانند شماره تامین اجتماعی، سطح درآمد و وضعیت استخدامی و سایر مدارک مورد نیاز. در مرحله بعد اگر وام تایید شود و توسط وام دهندگان پرداخت شود، به صورت خودکار در حساب بانکی شما واریز می­­ شود.

     

     

    علاوه بر افراد، کسب­ و ­کارها نیز می­ توانند در کمتر از چند روز تا سقف 300 هزار دلار وام بگیرند. شرایط این وام ­ها برای شرکت ­های کوچک و متوسط بسیار مطلوب است. مدت بازپرداخت این وام ­ها بین شش ماه تا 5 سال است و نرخ بهره آن­ها بین 10% تا 36% متغیر است. لندینگ کلاب بیشتر از 28 میلیارد دلار به کسب­ و ­کار­ها وام داده شده است و ادعا می­ کند که 95% وام گیرندگان این پلتفرم را به دوستان و خانوداده خود پیشنهاد می­ کنند. امکان مشاوره با کارشناسان برای تعیین بهترین وامی که فرد می ­تواند بگیرد وجود دارد. این کارشناسان با توجه به وضعیت و شرایط مالی متقاضی بهترین وامی که فرد توان بازپرداخت آن را دارد به وی پیشنهاد می­ دهند.

    به علاوه از لندینگ کلاب می ­توان برای سرمایه­ گذاری استفاده کرد. وام دهندگان با وام دادن در این پلتفرم می ­توانند یک درامد ثابت ماهانه داشته باشند که معمولا نرخ سود سالانه سرمایه ­گذاری 3 تا 8% دارد. علاوه بر سرمایه­ گذاری وام دهندگان در ساختن آینده ای بهتر برای وام گیرندگان سهیم اند. سرمایه­ گذاران با تنوع بخشیدن به پرتفوی خود می ­توانند احتمال سودآوری خود را افزایش دهند؛ به طوریکه 99% پرتفوهایی که در بیشتر از 100 وام مشارکت کرده­ اند سودده بوده است. علاوه بر افراد، بانک ­ها، موسسات و مشاوران مالی نیز می ­توانند از لندینگ کلاب برای سرمایه ­گذاری استفاده کنند. مزیت لندینگ کلاب برای آن­ها بهره متوسط بالاتر، تنوع بیشتر و تلاطمات کمتر است.

    بر روی وبسایت لندینگ کلاب آموزش­ هایی برای وام دهندگان (سرمایه گذاران) از نحوه شروع وام دادن تا انتخاب استراتژی سرمایه گذاری وجود دارد. تمام عملیات لندینگ کلاب به صورت آنلاین انجام می ­شود و شعبه­ فیزیکی ندارد. لندینگ کلاب از بهترین تکنولوژی ­ها برای کم کردن هزینه­ ها و ایجاد تجربه فوق العاده استفاد می ­کند.